Świątecznie w muzeum

W grudniu klasa p. Małgorzaty Lewickiej, p. Moniki Nowowiejskiej i p. Marzeny Zaleśkiewicz brała udział w zajęciach w muzeum które dotyczyły Świąt Bożego Narodzenia. Oprócz części teoretycznej dotyczącej tradycji, zwyczajów był czas na zrobienie dekoracji, które później zostały wykorzystane w dekoracji klasowych choinek.

Jasełka 2019

Boże Narodzenie to najpiękniejszy i najbardziej oczekiwany przez nas wszystkich okres w roku. A Jasełka w naszej szkole mają wieloletnią tradycję, zawsze zachwycają scenografią i niosą ważne dla całej społeczności szkolnej przesłanie. Nic więc dziwnego, że 17 grudnia 2019 r. od rana w szkole panował gwar i wyczuwało się nastrój oczekiwania na to ważne wydarzenie. Przedstawienie wystawione przez naszych uczniów oraz nauczycieli, przeniosło nas w wyjątkowy magiczny klimat świąt.

Nie zabrakło wspólnego kolędowania i świątecznych życzeń. Dziękujemy wszystkim gościom za to, że poświęcili swój cenny czas, aby wspólnie z nami świętować narodziny Zbawiciela.

Cztery pory roku

Dnia 16.12.19 odbyło się rozstrzygnięcie konkursu pt. Cztery pory roku oczami dziecka, który organizowaly Panie Maja Maszkiewicz, Aleksandra Wysakowska oraz Maria Manelska. Wszystkie prace były piękne dlatego też nagrodę otrzymał każdy uczeń. Wszystkim serdecznie gratulujemy i zachęcamy do brania udziału w pozostałych konkursach.

Innowacje w Zespole Szkół nr 5

Na przestrzeni ostatnich dwóch lat uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół nr 5 w Rypinie uczestniczyli wprojekcie ,,System monitorowania stresu u dzieci z zaburzeniami rozwojowymi w placówkach oświatowych” realizowanego w ramach projektu „E-PIONIER – WYKORZYSTANIE POTENCJAŁU UCZELNI WYŻSZYCH NA RZECZ PODNIESIENIA INNOWACYJNOŚCI ROZWIĄZAŃ ICT W SEKTORZE PUBLICZNYM”.

Przeprowadziliśmy test monitorowania stresu u dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. System monitorowania składał się z: czujników-opasek rejestrujących podstawowe stany emocjonalne oraz aplikacji odczytującej dane z czujników i generującej raporty na podstawie zarejestrowanych danych. Czujniki były zrealizowane w formie opasek na rękę przypominających zegarek i zawierały sensory pomiarowe pulsu serca, rezystancji skóry, temperatury oraz ruchu. Każdy z czujników-opasek wykrywał sytuacje stresowe za pomocą specjalnie zaprojektowanego algorytmu analizującego i korelującego dane. Czujniki były zasilane bateryjnie, z możliwością nieprzerwanej pracy przez min. 5 godzin. Obudowy i konstrukcja czujników były dostosowane do specyfiki dzieci. Na koniec dnia zarejestrowane dane były przesyłane do komputera. System dedykowany był do obserwacji oraz rejestrowania emocji u dzieci z zaburzeniami rozwojowymi oraz przygotowywania raportów w celu oceny efektów terapeutycznych.

Uzyskaliśmy pomiary, które otwierają nowe możliwości dzieciom, rodzicom i nauczycielom. Dostrzeżenie zależności i wpływów czynników zewnętrznych na wystąpienie określonej reakcji pozwoli na zmniejszenie lub całkowite wyeliminownie zachowań niepożądanych. Efektem podjętych działań będzie utrzymanie równowagi emocjonalnej u dzieci, a tym samym zwiększenie efektywności prowadzonej terapii.

W dniu 10.12.2019 r. odbył się odbiór projektu, w którym uczestniczyli przedstawiciele Szkoły: Dyrektor mgr Jarosław Tomkowski i mgr Agnieszka Milewska, przedstawiciele ,,E-Pionier” mgr Rafał Krzemianowski, mgr Katarzyna Szkoda i dr inż. Paweł Kalinowski oraz przedstawiciele realizowanego projektu: dr hab. inż. Małgorzata Szczerska, prof. PG, mgr Anna Walasiewicz, dr hab. inż. Marek Wójcikowski, prof. PG, dr hab. inż. Bogdan Pankiewicz, prof. PG, dr hab. inż. Jacek Łubiński, prof. PG, i dr Michał Tomczak. Projekt został zrealizowany.

Czekamy z nadzieją na inwestora.

Agnieszka Milewska

Warsztaty profilaktyczne

10 grudnia uczniowie Zespołu Szkół Nr 5 w Rypinie uczestniczyli w zajęciach profilaktycznych prowadzonych przez specjalistów z Teatru Profilaktyki i Edukacji ,,Maska” z Krakowa. Zajęcia prowadzone były z podziałem na grupy wiekowe. Uczniowie klas I-III uczestniczyli w warsztatach ,,Pedagogika zabawy – gry i zabawy przeciwko agresji.” Podczas zajęć uczestnicy zapoznali się z zabawami, które uczą jak konstruktywnie wyrażać złość, gniew i radzić sobie z agresją. Ponadto dzieci pracowały nad rozwijaniem kompetencji społecznych, a w szczególności: tolerancję i uczciwość.

Uczniowie klas IV- VIII uczestniczyli w zajęciach ,,Bezpieczeństwo w sieci”, które przyczyniły się do zdobycia nowych informacji odnośnie bezpiecznego korzystania z Internetu. Zwrócono uwagę, z jakimi zagrożeniami może spotkać się młodzież, a zwłaszcza na niebezpieczne kontakty online. Uczniowie pozyskali informacje, gdzie i z kim mogą rozmawiać w chwili zaistnienia niebezpiecznych sytuacji w celu uzyskania pomocy. Zwrócono również uwagę na zjawisko uzależnienia od komputera i Internetu.

Uczniowie Szkoły Branżowej i Szkoły Przysposabiającej do Pracy brali udział w warsztatach ,,Twoje życie to Twoje decyzje”. Zajęcia miały na celu uświadomienie młodym ludziom jak ważne w życiu jest podejmowanie odpowiedzialnych decyzji. Zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na świadome zachowanie abstynencji w wieku młodzieńczym. Uświadomienie, że uzależnienie to choroba, która stopniowo przejmuje władzę nad człowiekiem, zmienia jego system wartości.

Andrzejki 2019

Dnia 29.11.2019r. w naszej szkole odbyły się Andrzejki. Uczniowie kultywując tradycje, losowali wróżby m.in. magiczne liczby, kolory, gwiazdki, serca, rzucali kości, kręcili butelką. Wróżka z magiczną kulą przepowiadała przyszłość. Symbole wiedzy magicznej, świece, lampiony i inne elementy dekoracji dodawały tajemniczości całej scenerii.
Było wiele zabawy, radości oraz uśmiechu.

III Wojewódzka Impreza Integracyjna

Dnia 20 listopada 2019 r. uczniowie samorządu szkolnego wraz z opiekunami SU, mieli zaszczyt uczestniczyć w III Wojewódzkiej Imprezie Integracyjnej zorganizowanej w ramach Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka przez Zespół Szkół Specjalnych w Brodnicy.

Celem imprezy było przybliżenie uczniom praw dziecka oraz integracja różnych środowisk szkolnych. Hasłem przewodnim tegorocznego spotkania było: „Mam prawo do wypoczynku i zabawy”. Uczestnicy spotkania mieli okazje obejrzeć przedstawienie przygotowane przez gospodarzy, później wszyscy wspólnie odśpiewali „Piosenkę o prawach dziecka” a następnie wykonywali plakaty zgodne z hasłem przewodnim spotkania. Na wszystkich gości czekał słodki poczęstunek oraz zabawa przy muzyce,która poprowadził instruktor tańca.
Bardzo Dziękujemy organizatorom za zaproszenie i świetną zabawę.

Obchody Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka

20 listopada uczniowie z Zespołu Szkół nr 5 wzięli udział w obchodach Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka. W tym roku przypadała 30. rocznica uchwalenia najważniejszego dokumentu stanowiącego o prawach najmłodszych – Konwencji o prawach dziecka. Kolorem przewodnim tego dnia był niebieski – kolor UNICEF. Tego dnia dzieci za pomocą krótkiego filmu z udziałem uczniów oraz nauczycieli mogli zapoznać się z terminem Konwencji oraz poznać swoje prawa. Mieli oni możliwość nauczyć się jak z tych praw korzystać, nie zaniedbując przy tym swoich obowiązków. Wspólne świętowanie urozmaicił występ uczniów przedstawiający „Apel Twojego Dziecka” Janusza Korczaka oraz wspólne odśpiewanie piosenki o prawach dziecka. Dzieci aktywnie uczestniczyły w obchodach tej uroczystości poprzez udział w quizie, który dotyczył praw dziecka. Dodatkowo uczniowie wykonywali klasowe plakaty, które tego dnia zostały wywieszone na korytarzu szkolny i omówione przez ich wykonawców. Praca uczniów została wynagrodzona w postaci słodkości oraz dyplomów.
Kamila Zglinicka